Gå til hovedindhold

Paragraffen: Hvad er ”mellemperioden”

Mellemperioden, er defineret som den periode, hvor en lejer med direkte kundeforhold er fraflyttet en ejendom/lejlighed og indtil der igen er en lejer, der flytter ind.

5. sep. 2024
Tekst af Kim Vejrup, kve@danskfjernvarme.dk
  • Læs op

Indhold

    Det er udlejer, der skal betale for varmen i ”mellemperioden”, dvs. den periode hvor der ikke er en lejer til at betale. Udlejer skal også betale det faste bidrag, hvis der i en periode er lukket for varmen til en lejer.

    Det gælder under forudsætning af, der er opdateret til nye leveringsbestemmelser og evt. nyt takstblad.

    Hvor er ”mellemperioden” reguleret?

    Mellemperioden er aftalemæssigt reguleret i Dansk Fjernvarmes leveringsbestemmelser afsnit 3.3. For dem der fortsat anvender Dansk Fjernvarmes Almindelige bestemmelser er det afsnit 1,3 – så 1,2 og 2,17. Derudover fremgår betingelserne også af Dansk Fjernvarmes skabelon til Takstblad.

    Vestre Landsret har også taget stilling til ”mellemperioden” i en dom fra 2010, V.L.D. 11. oktober 2010 i anke 15. afd. B-1444-10, ”Udlejer hæftede over for varmeværk for varmeudgifter i perioden fra ophør af tidligere lejers lejemål til ny lejers overtagelse af lejemålet”.

    Perioden for aftale om levering af varme ved direkte kundeforhold

    Når fjernvarmeselskabet i medfør af varmeforsyningslovens § 20 stk. 6 har et direkte kundeforhold til en lejer, er udgangspunktet, at det er lejer, der melder sig til hos fjernvarmeselskabet, og det er lejer, der selv skal melde sig fra overfor fjernvarmeselskabet.

    Dansk Fjernvarme er opmærksom på, at selskaberne kan have særlige aftaler med udlejningsselskaber.

    En lejer kan melde sig fra overfor fjernvarmen med 8 dages varsel ved en fraflytning. En fraflytning vil som udgangspunkt være på det tidspunkt, hvor lejer ikke længere har råderetten over lejligheden – som udgangspunkt til nøglen er afleveret.

    Udlejer hævder ofte, der skal betales for varme i opsigelsesperioden

    Hvis udlejer påstår, han har krav på at lejer med direkte kundeforhold til fjernvarmeselskabet betaler for varme i en evt. opsigelsesperiode, skal der henvises til de Almindelige Bestemmelser afsnit 1,2 / Leveringsbestemmelserne afsnit 3.3. at ”Øvrige leveringsforhold mellem en ejer og dennes lejere er selskabet uvedkommende”.

    Dvs. lejeaftalen mellem udlejer og lejer er fjernvarmeselskabet uvedkommende.

    Hvis der ikke er direkte kundeforhold til en lejer, har fjernvarmeselskabet ikke kendskab til, hvor lang en periode, udlejer opkræver varme for.

    Evt. uoverensstemmelser mellem lejer og udlejers opfattelse af hvornår lejligheden er fraflyttet

    Fjernvarmeselskaberne oplever ofte, at en lejer har meldt flytning, men at en udlejer så påstår, at lejer fortsat har rådighed over lejligheden.

    Har fjernvarmeselskabet et direkte kundeforhold til lejer, så er det det som lejer siger, der skal lægges til grund. Dvs. at når lejer har ”meldt flytning” overfor fjernvarmeselskabet, så er det på baggrund heraf fjernvarmeselskabet skal lave en flytteopgørelse.

    Udlejer må tage en evt. tvist med sin lejer, hvis han ikke er enig i dette. Flyttemeddelelser bør som udgangspunkt alene modtages skriftligt. Mails opfylder kravet til skriftlighed.

    Skriv kommentar

    Andre klikkede på...