Gå til hovedindhold

Reglerne om garantiprovisioner kort fortalt

Reglerne om garantiprovisioner for lån til fjernvarmeprojekter fremgår af EU’s statsstøtteregler og af varmeforsyningsloven.

18. sep. 2024
Tekst af Kim Vejrup, kve@danskfjernvarme.dk

Indhold

    Reglerne om garantiprovisioner for lån til fjernvarmeprojekter fremgår af EU’s statsstøtteregler og af varmeforsyningsloven. Efter Dansk Fjernvarmes opfattelse indebærer reglerne følgende:

    • Kommunen skal foretage individuelle vurderinger af, hvilket regelsæt provisionen skal fastsættes efter, og hvor høj provisionen skal være, for hver enkelt kommunegaranti for lån til fjernvarmeprojekter. De vurderinger, som det indebærer, fremgår af følgende figur:
    • Først skal kommunen vurdere, hvilket regelsæt provision skal fastsættes efter. Det afhænger af to ting: 
      • Om garantien opfylder betingelserne for at udgøre statsstøtte efter EU-reglerne. Det afgørende er her, om der konkret er en konkurrence, som garantien kan fordreje, eller om garantien konkret kan påvirke samhandlen i EU. 
      • Om garantien kan ydes som tilladt støtte efter EU-reglerne. Det afgørende er her, om garantien kan ydes efter en generel fritagelse fra statsstøttereglerne (gruppefritagelse), om den kan ydes efter en undtagelse (for tjenesteydelser af almen økonomisk interesse), eller om størrelsen af fordelen ved garantien ligger under en af minimumsgrænserne (de minimis reglerne).

     

    • Hvis kommunen vurderer, 
      • at garantien ikke udgør støtte eller kan ydes som tilladt støtte, skal provisionen fastsættes efter de danske regler i varmeforsyningsloven. Provisionen skal i givet fald dække kommunens konkrete risiko uden indregning af en fortjeneste. 
      • at garantien vil udgøre støtte og ikke kan ydes som tilladt støtte, skal provisionen fastsættes efter  EU’s statsstøtteregler. Provisionen skal i givet fald dække både kommunens risiko og en markedsmæssig fortjeneste, så fordelen ved garantien elimineres.

    Skriv kommentar

    Andre klikkede på...