Vi har sendt en aktiveringsmail til dig. Klik venligt på aktiveringslinket i mailen, for at begynde at modtage nyhedsmails.
Hov, der skete en fejl.
Klik venligt "Prøv igen" for at vende tilbage, eller klik på krydset for at afslutte.
Salg & Markedsføring
Medlemmer
Konverteringer
Vær på forkant med kommunikationen, når du vil sælge fjernvarmen
Kommunikation til forbrugerne er afgørende for, at fjernvarmeselskabernes projekter lykkes. Fjernvarmens Informationsfond giver sit bud på, hvordan kommunikation bedst tænkes ind.
I 2022 fik nye fjernvarmeprojekter i hele landet ofte den tilstrækkelige tilslutning i hus på rekordtid. Mange steder opsøgte borgerne ligefrem selv deres lokale selskab for at spørge, hvornår de kunne få fjernvarme. Krigen i Ukraine og den følgende energikrise havde med andre ord skabt en situation, hvor fjernvarmen nærmest solgte sig selv.
Nu skriver vi 2024, og billedet er et andet: Stor efterspørgsel efter arbejdskraft og materialer har øget priserne på anlægsarbejde, renterne er steget og gaspriserne faldet. Den udvikling har bremset flere projekter – og i få tilfælde helt sat en stopper for dem.
Den udvikling er ikke gået ubemærket hen hos Fjernvarmens Informationsfond, som hjælper mange fjernvarmeselskaber med kommunikation og markedsføring, herunder på sociale medier og på selskabernes hjemmesider.
– Temperaturen er blevet lidt mere lunken. Vi kan se i kommentarsporene mange steder, at folk gør sig flere overvejelser om deres valg af varmekilde end tidligere. Det er ikke længere en selvfølge at sige ja til fjernvarmen, og folk har ikke travlt på samme måde. Nu er der igen tale om, at man skal sælge fjernvarmen til forbrugerne, fortæller Maria Voss, der er ekspert i sociale medier, og fortsætter:
Majbritt Fegar: – Det er jo en udfordring, at gassen er blevet billigere, samtidig med at der ikke er meldt noget ud om, hvornår den skal udfases.
– Energikrisen har dog gjort folk mere bevidste om, hvilken varmekilde de har. Så selvom det nu er blevet dyrere at få fjernvarme, er forståelsesbarrieren til gengæld også lavere. Før energikrisen var det ikke alle, der overhovedet var bevidste om, at fjernvarme eksisterer.
Tænk kommunikationen ind fra starten
Lige nu er det særligt alternativerne til fjernvarmen, der er den helt store barriere i mange projekter. Varmepumper er for en del en mulighed, ligesom flere helt generelt tøver med at skifte og holder fast i gas.
– Det er jo en udfordring, at gassen er blevet billigere, samtidig med at der ikke er meldt noget ud om, hvornår den skal udfases. Under energikrisen var konkurrenternes tilbud bare ikke lige så gode som fjernvarmens, men det er udjævnet en del. Samtidig er der ofte en kortere leveringstid på de individuelle løsninger, forklarer Majbritt Fegar, der er direktør i Fjernvarmens Informationsfond.
Netop derfor mener hun, at kommunikationen i et fjernvarmeprojekt er helt afgørende for, at fordelene – også de mere langsigtede – ved fjernvarmen står klar for de potentielle kunder. Og det er en opgave, som bør tænkes ind i projektet lige fra starten, understreger hun. Jo senere man kommer i gang, jo sværere et udgangspunkt får man.
– Man er nødt til at kommunikere på så mange kanaler som muligt, så man kan sætte gang i dialogen og få skabt en forståelse for fjernvarmens unikke fordele. Faktisk kan man med fordel få skabt en kommunikationsplatform, allerede før man starter et projekt op. Hvis folk allerede kender deres lokale selskab, er det nemmere at komme ud og snakke med dem, siger hun og tilføjer:
Maria Voss: – Først og fremmest bør man prioritere sin kommunikationsindsats ud fra de ressourcer, man har at gøre godt med.
– Den investering, det kræver at arbejde strategisk med kommunikation i projektet, er jo relativt lille, i forhold til hvor mange penge man allerede har investeret i at få udarbejdet et projektforslag. Hvis du ikke kan realisere projektet, fordi du ikke får opbakning, er de ressourcer jo spildte.
Prioriter indsatsen ud fra dine ressourcer
Spørger man Fjernvarmens Informationsfond, kan kommunikationen i et fjernvarmeprojekt ikke indtænkes for tidligt. Men hvordan gør man så, hvis man som fjernvarmeselskab vil følge rådet?
– Først og fremmest bør man prioritere sin kommunikationsindsats ud fra de ressourcer, man har at gøre godt med, lyder det fra Maria Voss.
Start med at få formuleret et godt tilbud, som gør det lettest muligt at vælge fjernvarmen – for eksempel gennem abonnementsordninger eller muligheder for at afbetale på investeringen. Sæt desuden en tilmeldingsfrist, som ikke falder sammen med for eksempel sommerferie eller jul, og husk også at få holdt et eller flere borgermøder, hvor du møder de lokale og svarer på deres spørgsmål, lyder nogle af rådene.
– Og sørg som minimum for at have et sted, hvor du kan sende interesserede forbrugere hen. Her er din hjemmeside oplagt, for det er der, de fleste vil opsøge informationer først. Hvis de lander på en hjemmeside, der ikke formidler tilbuddet, risikerer du at tabe dem, som allerede var interesserede i fjernvarme, forklarer hun og fortsætter:
– Sociale medier er også et virkelig godt værktøj, fordi du møder lokalområdet i øjenhøjde. Næsten alle er på sociale medier, og derfor foregår en stor del af dialogen også her – ofte i lokale grupper på Facebook.
Ram forbrugerne, hvor de er
Fjernvarmens Informationsfond anbefaler, at fjernvarmeselskaberne fyrer på alle cylindre, når de kommunikerer om deres projekter.
Ved at række ud til potentielle forbrugere på tværs af kommunikationskanaler øger man chancerne for at ramme alle og sikre en høj tilslutning i sit projekt.
– Vær opmærksom på, at det ikke er alle, der selv opsøger informationer. Nå ud til forbrugerne, der hvor de er aktive – om det er til borgermøder, med en folder i postkassen, på de sociale medier, gennem nyhedsbreve, på mail eller i e-Boks. Tag alle greb i brug. Det virker bedst, forklarer Maria Voss og tilføjer:
– Det kræver selvfølgelig enten et større budget eller også en større investering i tid, hvor hele organisationen er med til at fremme projektet. Alle medarbejdere skal være med til at tale fjernvarmens sag.
Løbende kommunikation er afgørende
Når det kommer til konverteringsprojekter, er det vigtigt at huske, at kommunikationen ikke bør stoppe, når tilslutningen er i hus.
Der er trods alt stadig et stykke vej til, at der bliver åbnet for fjernvarmen, og derfor er det vigtigt at holde fast i informationsstrømmen, understreger Majbritt Fegar:
– Kommunikationen slutter ikke, når man har fået tilmeldingerne i hus. Man skal fortsætte med at kommunikere, for ellers ender det med, at man mister folk igen. Her er det oplagt for eksempel at udsende et nyhedsbrev med et par måneders mellemrum og sørge for løbende opdateringer på de sociale medier, siger hun og tilføjer:
– Den løbende forventningsafstemning er afgørende, fordi økonomien, tidsplanen og mange andre faktorer hurtigt kan ændre sig undervejs i et fjernvarmeprojekt.
Fjernvarme til salg
Mange danskere er klar til at sige farvel til fossil opvarmning. Fjernvarmen er ofte en oplagt mulighed, men situationen kræver, at fjernvarmeselskaberne ikke bare er gode til at producere grøn og billig fjernvarme – de skal også have en professionel tilgang til salg og markedsføring.
Denne artikel er en del af et tema, der har været bragt i januar-udgaven af magasinet Fjernvarmen.
5 gode råd, når du skal sælge fjernvarmen
Indtænk kommunikationen fra starten, og sørg for at have et sted, hvor interesserede forbrugere bliver sendt hen.
Gør dit tilbud let at sige ja til med mulighed for abonnementsordninger eller afbetaling.
Sæt en deadline, som ikke overlapper med sommerferie, jul el.lign.
Kommuniker på tværs af så mange kanaler som muligt med særligt fokus på din hjemmeside, borgermøder og sociale medier.
Fortsæt kommunikationen, når tilslutningen er i hus.
Form beskrivelse: For at stemme skal du være bosat i Kommunen
Tak for din stemme!
Beskrivelse: Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed ullamcorper consectetur.
Kommunikation til borgerne om fjernvarme
Jeg er helt enig i artiklen. Siden vi i efteråret/december 2022 fik tilsendt varmeplanen for vores kommune, har vi intet hørt fra fjernevarmeværket. Derfor tilmeldte jeg mig fjernvarme, på Norfors hjemmeside. I bekræftelsen stod der, at min tilmelding ikke var bindende og at projektets tilblivelse var afhængig af, hvor mange der tilsluttede sig. De to ting hænger jo uløseligt sammen. Fordi vi ikke har tilslutningspligt, og fjernvarmeværkerne slet ikke kommunikerer med borgerne, så efterlader det en stor usikkerhed hos borgerne. Fjernvarmeværkerne er simpelthen nødt til at starte med at fortælle borgerne noget mere omkring udrulningen af projekterne. Og politikerne er nødt til st se på tilslutningspligten i de områder, der allerede er udlagt til fjernvarme, i varmeplanerne. Ellers blir det en stor skuffelse og vi får aldrig ordentlig økonomi i fjernvarme projekterne, fordi alt for mange vælge det fra. De køber i stedet en billig varmepumpe, fordi deres hus ikke er så stort. Og de borger, der som os, har et stort ældre hus, vælger måske et nyt gasfyr og så håber de på, at udfasning af gasfyr i 2035 rykkes, fordi der løber biogas i røret. Begge løsninger er langt billigere en tilslutning til fjernvarme.
Skriv kommentar