Åben og ærlig kommunikation skaber bedst grobund for succes
En ærlig og åben tilgang til kommunikation har været opskriften på en succesfuld markedsføring af fjernvarmen både i Haderslev og på Midtfyn, hvor mange nye kunder er kommet til.
I 2022 tog Haderslev Fjernvarme beslutning om et stort konverteringsprojekt for op mod 3.500 forbrugere, der skulle fra fossil til grøn fjernvarmeopvarmning. Det gik godt med tilslutningen – særligt efter gasprisens himmelflugt hen over sommeren det år – men mod årsskiftet konstaterede Haderslev Fjernvarme, at den udmeldte tilslutningspris var for lav, fordi omkostningsniveauet blev større og større.
Økonomi- og administrationschef Peter Skovsgaard fortæller, at man besluttede sig for, at de, der havde tilmeldt sig, skulle betale den udmeldte tilslutningspris, og gav så en frist for dem, der endnu ikke havde tilmeldt sig, for at de kunne komme med på den tidligere udmeldte pris.
Hvordan håndterede I udmeldingen til de potentielle kunder?
– Vores kommunikation kører efter to grundprincipper: åbenhed og troværdighed. Derfor valgte vi at melde åbent ud, at vi ville være nødt til at hæve tilslutningsprisen, men at vi gav en frist, så de, der kun havde tilkendegivet, at de ville have fjernvarme, fik tid til at tage beslutningen og melde sig til.
Hvordan valgte I at melde det ud?
– Vi havde fået mailadresser på dem, der havde tilkendegivet, at de havde interesse i at få fjernvarme, så vi skrev direkte til dem på mail. Normalt ville vi nok have skrevet om det på vores hjemmeside og annonceret det lokalt. Men vi havde jo muligheden for at skrive direkte til dem, så det gjorde vi.
– Den direkte kommunikation virkede efter hensigten, og i maj 2023 kunne Haderslev Fjernvarme melde ud, at over 3.000 boliger havde valgt fjernvarmen til, så alle i alt 13 områder får fjernvarme.
Ærlighed virkede på Midtfyn
I slutningen af 2022 fik Midtfyns Energi tilslutning til fjernvarmen fra byerne Ryslinge, Gislev og Fjellerup – med et samlet potentiale på cirka 1.500 forbrugere.
På trods af en prisstigning undervejs er fjernvarmen allerede udrullet til Ryslinge, mens de første forbrugere i Gislev og Fjellerup får fjernvarme i 2024. Det fortæller selskabets direktør, Karsten Godiksen.
Hvordan er det lykkedes jer at skabe tilslutning til fjernvarmen? – Det, der har virket for os, er ærlighed. Vi har været fuldstændig ærlige omkring tingene, når vi har stillet op på borgermøder i lokalområderne, og vi har sørget for, at vores tilbud til borgerne var enkelt og gennemskueligt.
– Samtidig tror jeg også, det er vigtigt at få forklaret, at man bliver en del af et fællesskab, når man vælger fjernvarme – med de fordele og ulemper, der følger med. Det har givet en bedre forståelse for de prisstigninger, vores projekt er blevet ramt af.
Ville I gøre noget anderledes, hvis I skulle indsamle tilmeldinger igen?
– Hvis jeg skulle starte forfra, ville jeg sørge for, at organisationen var gearet til det fra starten. Det kræver jo en investering, men det er en risiko, man kan være nødt til at løbe på de eksisterende forbrugeres vegne, hvis man vil have projektet igennem. Man bliver nødt til at kaste de rette ressourcer efter det.
Hvad har I gjort for at holde fast i dem, der har tilmeldt sig?
– For lidt. Og vi kæmper faktisk også lidt med den næste by, vi skal udrulle fjernvarme til. Vi kan også godt mærke, at stemningen har ændret sig lidt. Men vi forsøger at kommunikere løbende med dem gennem nyhedsbreve og på Facebook – egentlig med ret positive reaktioner, selvom folk er utålmodige.
Fjernvarme til salg
Mange danskere er klar til at sige farvel til fossil opvarmning. Fjernvarmen er ofte en oplagt mulighed, men situationen kræver, at fjernvarmeselskaberne ikke bare er gode til at producere grøn og billig fjernvarme – de skal også have en professionel tilgang til salg og markedsføring.
Denne artikel er en del af et tema, der har været bragt i januar-udgaven af magasinet Fjernvarmen.
Skriv kommentar