Gå til hovedindhold
Kursus
Kurser & Events

Få klar besked om følelsesmæssig intelligens

Leder Forum 2026 byder på et spændende oplæg fra Mikkel Severin om, hvordan ledere kan udvikle den emotionelle intelligens hos såvel sig selv som medarbejderne for at skærpe præstationerne yderligere.

10. dec. 2025
Tekst af Karen Grønning Mikkelsen, kgm@danskfjernvarme.dk

Indhold

    Du har som leder et stort ansvar for at få dine medarbejdere til at levere og præstere så godt som muligt, så ofte som muligt.  
     
    Men hvordan skærper du både dine egne evner til at være den gode leder og samtidig få det bedste og ypperste ud af dine medarbejdere? 

    En del af forklaringen skal søges i begrebet emotionel intelligens – også kendt som følelsesmæssig intelligens.  
     
    For når du som leder får trænet din emotionelle intelligens, får du et stærkere grundlag på en række områder: Samarbejde, kommunikation, håndtering af stress og gennemslagskraft. 

    Mikkel Severin er fortaler for, at flere ledere udvikler og bruger deres emotionelle intelligens, og det giver han er oplæg om på Leder Forum 2026 den 22. januar 2026 på Hotel Sinatur Storebælt i Nyborg.  

    - I en nøddeskal handler emotionel intelligens, eller EQ, om, at kunne forstå egne og andres følelser. Er du for eksempel en person, der giver energi til andre eller en person, der tager energi?

    - Er du en person, hvor alle synes det er sjovt, spændende og lærerigt at være sammen med dig? Eller holder folk sig tilbage og frygter at være nær dig, har han tidligere forklaret om begrebet til magasinet Akademikerliv.
     

    Mikkel Severin nævner, at der ifølge hans opfattelse er tre nøgleord, når det kommer til emotionel intelligens: Selvindsigt, selvkontrol og empati. 

    Hvis man som leder besidder de kvaliteter, kan man få skabt nogle rammer på arbejdspladsen, så virksomheden og de interne teams kan performe på den bedst mulige måde. 

    Og det er vigtigt, hvis virksomheden skal være om ikke bedst, så i hvert fald i toppen indenfor sit område, mener Mikkel Severin. 

    - Hos de virksomheder, der har top 1 procent resultater, er emotionel intelligens en strategisk prioritet, der drives af topledelsen, og som gennemsyrer hele virksomheden. For når mennesker på arbejdspladsen udviser disse egenskaber, skaber det en psykologisk sikkerhed, så samarbejdet bliver bedre, har han tidligere sagt til Akademikerliv.  

    Og Mikkel Severin er meget klar omkring, at emotionel intelligens kan blive betegnet som ”blødt” med risiko for, at det ikke bliver regnet for så vigtigt.

    Det er helt forkert slår han fast, fordi det fx ikke kan ses som en modpol til tekniske færdigheder.
     

    Han mener således, at der både skal være og også er ved at indfinde sig en ledelsesmæssig erkendelse af, at mestring af menneskelige egenskaber skal have langt mere fokus. 

    Skriv kommentar

    Andre klikkede på...