Gå til hovedindhold

Klimaministeriet har tilbageholdt styrelses høringssvar: Forligsparti stiller spørgsmål

LÆS I DAG: Lovforslag om prisloft fremsat: Dansk Fjernvarme undrer sig. Politisk ja til fjernvarme i Borris. Endnu en forsyning kan snart blive medejer af Envafors. Ny ordning åbner for mere grøn energi langs vejene.

15. nov. 2024
Tekst af Kim Vejrup, kve@danskfjernvarme.dk
  • Læs op

Indhold

    GridTech:
    Klimaministeriet har tilbageholdt styrelses høringssvar: Forligsparti stiller spørgsmål

    Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har tilbageholdt ét høringssvar i forbindelse med høringsprocessen for et lovforslag, der bl.a. vil indføre et forbrugerprisloft på fjernvarme. Ifølge GridTech er høringssvaret fra Forsyningstilsynet aldrig blevet offentliggjort.

    Der er i alt afgivet 72 høringssvar, men ét er altså ”forsvundet”, og det har nu fået klimaordfører for SF, Signe Munk, til at stille spørgsmål til Lars Aagaard (M) om, hvorvidt Forsyningstilsynet overhovedet har afgivet et høringssvar til lovforslaget.

    GridTech har kontaktet Forsyningstilsynet for at få en kommentar, og herfra lyder svaret, at tilsynet bekræfter at have afgivet høringssvar til L 78 og derudover henviser til Klima-, Energi- og Forsyningsministerens kommende svar på Signe Munks spørgsmål.

    Forsyningstilsynet har altså afgivet et høringssvar, men årsagen til at dette er tilbageholdt er således fortsat ikke offentligt kendt. Men ifølge kilder, som GridTech har været i kontakt med, skyldes det, at høringssvaret ikke er lutter positivt stemt overfor lovforslaget

    ******

    Energy Supply:
    Lovforslag om prisloft fremsat: Dansk Fjernvarme undrer sig

    Selv regeringen nu formelt har fremsat lovforslag til Folketinget – et forslag der bl.a. vil indføre et forbrugerprisloft – så er Dansk Fjernvarme fortsat ikke tilfreds med lovforslaget. Det skriver Energy Supply.

    - Vi er ikke tilfredse med, at der hverken indregnes skifteomkostninger eller er krav om, at prisloftet skal være retvisende. Det er ikke i overensstemmelse med det, der fremgik af den seneste politiske aftale fra 28. juni i år, og vi undrer os over, at det ikke er kommet med i lovforslaget, udtaler Rune Moesgaard, politisk chef i Dansk Fjernvarme, i et notat offentliggjort i forbindelse med en gennemgang af lovforslaget.

    Prisloftet bliver fastsat ud fra omkostningerne til køb, installation, drift og vedligeholdelse af individuel luft-til-vand varmepumpe til opvarmning af et standardhus.

    Lovforslaget bliver førstebehandlet den 27. november fremgår det af Folketingets hjemmeside.

    Såfremt Folketingets behandling af lovforslaget går efter planen, vil det blive vedtaget inden årsskiftet, så det kan træde i kraft fra den 1. januar 2025.

    *****

    Dagbladet Ringkøbing-Skjern:
    Politisk ja til fjernvarme i Borris

    Der er fin tilslutning blandt borgerne – 67 procent har sagt ja til fjernvarme – og nu er fjernvarmeprojektet til i alt 55 mio. kroner også godkendt i teknik- og miljøudvalget i kommunen. Dermed ser det ud til, at der for alvor er fjernvarme på vej til Borris, fremgår det af Dagbladet Ringkøbing-Skjern.

    - Det er fantastisk, hvis det kan blive realiseret. Det er vigtigt for kommunen, om sådan et fjernvarmeprojekt lykkes, for der er flere landsbyer, der pusler med det, siger Ole Nyholm Knudsen (V), formand for teknik- og miljøudvalget, og tilføjer:

    - Godt gået til Borris Rådet for at kæmpe hertil. Det har været et stort stykke arbejde.

    Rådets formand, Jes Nissen, planlægger dog at fortsætte arbejdet. Blandt andet skal der lægges en maksimal varmepris på, når der skal gives tilsagn, så folk ved, hvad de siger ja til.

    - Vi skal ud og stemme dørklokker igen, nu hvor projektet er nået så langt, for at sikre at nok vil være en del af det, siger han.

    Fjernvarmeanlægget omfatter et jordvarmeanlæg på 0,7 megawatt som hovedvarmekilde, suppleret af en gaskedel på 1,7 megawatt til spidsbelastning. Desuden etableres en akkumuleringstank på 1000 kubikmeter samt en teknikbygning på 300 kubikmeter.

    Projektet dækker opvarmningen af 338 bygninger, hvoraf 240 har givet forhåndstilkendegivelse om tilslutning. En højere tilslutning kan yderligere reducere prisen per husstand.

    *****

    EnergiWatch:
    Endnu en forsyning kan snart blive medejer af Envafors

    Ejerkommunerne – Næstved, Slagelse og Sorø - bag tre sjællandske forsyninger skal snart afgøre, om Sorø Forsyning til næste år skal blive medejer af det fælleskommunale Envafors. Det fremgår af bl.a. EnergiWatch.

    Envafors fungerer i dag som et såkaldt ”fælles serviceselskab” for SK Forsyning og Næstveds NK-Forsyning og håndterer blandt andet kundeservice, efterlevelse af lovkrav og anlægsplaner. Det er fortsat de to forsyningskoncerner, der selv står for selve driften af forsyningsaktiverne.

    Envafors blev stiftet i 2021 ud fra ”en erkendelse af, at NK- Forsyning og SK Forsyning isoleret set var for små i det samlede forsyningslandskab”, står der i sagsfremstillingen fra Sorø Kommunes forvaltning.

    Det er samme overvejelser, der er afsættet for Sorø Forsynings ønske om at integrere datterselskabet Sorø Forsyningsservice ind i Envafors.

    Koncernbestyrelserne i forsyningerne i Sorø, Slagelse og Næstved har lavet en fælles indstilling til fusionen, og hvis et flertal i de tre byråd siger ja tak, træder Sorø Forsyning ind som ejer af Envafors 1. januar 2025.

    *****

    EnergiWatch:
    Ny ordning åbner for mere grøn energi langs vejene

    Det skal være lettere at bruge de store arealer langs vejene til grøn energi. Derfor har transportminister Thomas Danielsen nu åbnet for, at de såkaldte vejbyggelinjer ikke skal stå i vejen for eksempelvis solceller, hvis der ikke er planer om vejudvidelser. Det skriver EnergiWatch.

    ”Vejbyggelinjerne sikrer, at der netop er plads til eventuelle fremtidige udvidelser af vejene. Derfor bør de som udgangspunkt kun forhindre anlæg i vejbyggelinjer, hvor der er planer om at udbygge vejene,” lyder det fra transportministeren i en pressemeddelelse.

    Der er i alt omkring 4.000 kilometer statsveje, hvor der på en stor del af dem i dag er reserveret vejbyggelinjer på mellem 10 og 60 meter alt efter vejtype og historik.

    Her må der i dag ikke bygges anlæg, som vil karambolere med en eventuel fremtidig vejudvidelse. Det laves der om på nu. Den nye ordning er allerede trådt i kraft.

    *****

    Skriv kommentar

    Andre klikkede på...