Gå til hovedindhold

PULS 2024: Kompleks fremtid fortsætter for fjernvarmen

Fjernvarmeselskaberne skal sætte det lange lys på og samtidig navigere efter skiftende krav og forventninger. Sådan lød det fra Pernille Blach Hansen ved årets PULS.

19. jun. 2024
Tekst af Flemming L. Rasmussen, fr@danskfjernvarme.dk

- Kunderne vil efterspørge data og I vil blive kigget mere i kortene. Hvor har I jeres data fra – hvad er det, I måler på? lød det bl.a. fra Pernille Blach Hansen. Foto: Jesper Voldgaard.

  • Læs op

Indhold

    - Verden bliver mere og mere kompleks. Der kommer flere og flere krav, nogle af dem er modsatrettede og de kan ændre sig. Alt dette er kommet for at blive.

    Sådan lød det fra Senior Vice President i Niras, den tidligere minister og regionsdirektør Pernille Blach Hansen, ved dette års udgave af Dansk Fjernvarmes PULS-event.

    Som den første indlægsholder i teltet ved Fjernvarmens Hus vækkede hun forsamlingen med et skarpt reality-tjek i forhold til hvad der venter fjernvarmeselskabernes ledelser og bestyrelser i årene fremover.

    Overordnet handler det om, at varmeselskaberne formår at sætte det lange lys på og holde fokus på deres langsigtede mål om især grøn omstilling – samtidig med at de kan reagere hurtigt på alle de krav, de bliver mødt af. Og nogle af disse krav kan opstå ret pludseligt og nogle af dem kan trække i hver sin retning – eksempelvis de helt overordnede forventninger om solid samfundsøkonomi og hastig grøn omstilling.

    Som et eksempel på et forholdsvist nyt fokusområde nævnte hun at biodiversitet fylder mere og mere på den grønne dagsorden og at dette indirekte kommer til at sætte fokus på fjernvarmesektorens brug af biomasse.

    - I det hele taget er opfattelsen af, hvad der er grønt et ”moving target”. Det kommer der hele tiden nye opfattelser af, konstaterede Pernille Blach Hansen.

    Dokumentation bliver vigtigt

    Et andet fokusområde for fjernvarmesektoren bliver ifølge Pernille Blach Hansen dokumentering og rapportering.

    - Kunderne vil efterspørge data og I vil blive kigget mere i kortene. Hvor har I jeres data fra – hvad er det, I måler på? Det kan I som ledelse og bestyrelse lige så godt forholde jer til fra start, eksempelvis når I starter nye projekter op.

    I forlængelse af det budskab talte hun om Greenwashing som endnu en tendens i tiden, der er på vej frem og som derfor også bør være et opmærksomhedspunkt for fjernvarmeselskabernes ledelser og bestyrelser.

    Tendensen går ifølge Blach Hansen i retning af, at man som virksomhed i stigende detaljeringsgrad kan dokumentere eksempelvis en påstand om, at noget er ”grønt”.

    - Det kommer ikke til at være nok at kigge på brændslet, sagde hun og fortsatte:

    - Har I hele jeres værdikæde med – også hos samarbejdspartnere og leverandører uden for Danmark? Hvad med rørene i jorden og alle de øvrige komponenter i jeres system?, lød hendes udfordrende spørgsmål til forsamlingen.

    Hun opfordrede til, at fjernvarmeselskaberne som et konkret tiltag begynder at bede om livscyklusanalyser og bedre dokumentation fra leverandører. Også på de produkter, selskaberne ikke plejer at gøre det på.

    Flere kompetencer skal i spil

    Summen af alt dette betyder ifølge Pernille Blach Hansen, at fjernvarmeselskaberne får brug for at sammensætte endnu mere diverse og bredt kompetente bestyrelser.

    - I er nødt til at blive bredere på kompetencer og viden i bestyrelserne. En at metoderne kan være at tage suppleanterne med ind i arbejdet og sørge for, at de har andre kompetencer. Man kan også inddrage eksterne eksperter eller nedsætte ”advisory boards” med eksterne medlemmer, lød det fra hende i forhold til hvordan bestyrelserne kan trække flere kompetencer ind – selvom det måske ikke lykkes ved selve valget til posterne.

    Andre klikkede på...