Gå til hovedindhold
Rammevilkår & Regulering
Medlemmer

Forbrugerprisloft truer flere tusinde potentielle kunder hos Fors

Fors A/S er stærkt kritisk over regeringens forslag om at indføre et forbrugerloft på fjernvarme. Det vil bremse konverteringslysten, og flere tusinde potentielle fjernvarmekunder lades i stikken.

27. sep. 2024
Tekst af Kim Vejrup, kve@danskfjernvarme.dk
  • Læs op

Indhold

    Klimaaftalens formål om at give bedre vilkår for investeringer i den grønne omstilling, sikre en hurtig udrulning af grøn varme og øge forbrugerbeskyttelsen bliver mødt positivt hos det kommunalt ejede forsyningsselskab Fors A/S.

    Men der er masser af kritik af nogle af delelementer i det lovforslag, som skal udmønte klimaaftalen. Det drejer sig bl.a. om de konkrete forslag til forbrugerprisloft, usikkerheden om udtrædelsesgodtgørelse samt tilsynet med koncerninterne aftaler.

    - Det er Fors A/S’ vurdering, at lovforslaget i kontrast til den politiske intention gør investeringer i den grønne omstilling mindre attraktive, mere usikre og risikobehæftede, risikerer at stoppe udrulning af fjernvarme og alene øger forbrugerbeskyttelsen for de ressourcestærke, mens de tilbageværende forbrugere ender med dyr varme eller uden varmekilde og kommunerne ender med regningen, står der konkluderende i høringssvaret fra det sjællandske forsyningsselskab.

    Forbrugerprisloft er den store sten i skoen

    Den skarpeste kritik fra Fors A/S relaterer sig til prisloftet, der i deres øjne ”straffer tidligere investeringer i grøn omstilling, som opfyldte formålet om at være samfundsøkonomisk bedste alternativ på etableringstidspunktet”, ligesom prisloftet – og kravene omkring det – vil få ”betydelige økonomiske konsekvenser for landets kommuner”.

    Fors A/S’ argumentation bygger på, at investeringer i fjernvarme strækker sig over mange år – indtil videre er der en afskrivningshorisont på 30 år – og det derfor ikke giver mening, når regeringens forslag om et prisloft åbner for, at tæppet kan blive hevet væk under investeringerne, ”fordi den samfundsøkonomisk bedste løsning ændrer sig inden for afskrivningsperioden”.

    Hvis det bliver tilfældet, mener Fors A/S, at lovforslaget – imod hensigten – ”sætter en stopper for fremtidige investeringer i fjernvarme, hvis varmeselskaberne ikke kan stole på, at det reguleringsmæssige grundlag, som ligger til grund for en investeringsbeslutning, opretholdes”.

    Store konsekvenser for projekter

    Fors A/S nævner således, at det kan få stor betydning for nogle af de i alt syv konverteringsprojekter, som de har i gang nu. Fælles for projekterne er, at de alle er godkendte af de relevante kommunalbestyrelser, så de kan blive en realitet – under de nuværende omstændigheder og den gældende lovgivning – såfremt borgerne takker ja til tilbuddet.

    Men – anfører Fors A/S i sit høringssvar – op mod 7.000 potentielle kunder i flere af projektforslagene får en forventelig varmepris, ” som må antages at blive over prisloftet”.

    Det får Fors A/S til at konkludere:

    ”Til trods for den lokale, politiske opbakning anser Fors A/S det for svært at forsvare at fortsætte arbejdet med at opnå tilslutning, når Fors A/S ser ind i at skulle modgå de signaler, der med indførelse af prisloftet sendes fra Christiansborg. Risikoen for strandede omkostninger er for stor, og Fors A/S har ikke noget ønske om at skulle bruge mange kræfter på at modargumentere prisloftets betydning over for potentielle kunder,” skriver Fors A/S.

    Det vil – sagt med andre ord – være overordentligt usikkert, hvorvidt de anslået 7.000 potentielle sjællandske fjernvarmekunder overhovedet vil få tilbuddet, fordi det på forhånd virker usandsynligt, at det vil lykkes at få projektet gennemført under hensyntagen til det måske kommende forbrugerprisloft.

    Det skriver Fors A/S også om i deres høringssvar til det aktuelle lovforslag om ændret økonomisk regulering af fjernvarmen:

    Udtrædelsesgodtgørelse

    Fors A/S er enig i lovforslagets intention om ensartethed og gennemsigtighed samt sidestilling af forbrugere i samme varmeselskab ved fastsættelse af udtrædelsesgodtgørelse. Dog vil Fors A/S gerne fremhæve vigtigheden i at kunne opkræve forbrugerens andel af restgælden inkl. afkoblingsomkostningerne m.v., således at udtrædelsen ikke er til belastning for de resterende kunder eller selskabsøkonomien.

    Derfor vækker det bekymring, at lovforslaget ikke nærmere beskriver indholdet af en kommende model, men blot bemyndiger klima-, energi og forsyningsministeren til at fastsætte de nærmere regler for udtrædelsesgodtgørelse på et senere tidspunkt.

    Det vækker bekymring, at varmeselskaberne forventes at fortsætte udrulningen af fjernvarme uden at kende de kommende regler for udtrædelsesgodtgørelse, og det er Fors A/S’ vurdering, at dette bør være en del af en politisk vedtagelse.

    Fors A/S opfordrer til, at der fremlægges ét samlet regelsæt, da varmeselskaberne ikke kan indgå de fornødne investeringer uden at kende reglerne for udtrædelsesgodtgørelse på forhånd. Det vigtigste for at sikre fjernvarmeudrulningen er klare regulatoriske rammer og vilkår, og vejen til billigere fjernvarme er ikke at ændre rammerne og skabe usikkerhed om de store investeringer, fjernvarme kræver.

    Tilsyn med koncernintern- og interesseforbundne aftaler

    Monopol- og monopollignende eller monopolregulerede virksomheder har et særligt ansvar for at holde sine udgifter på det strengt nødvendige. Dette gælder også varmeselskaber, og det følger af varmeforsyningslovens § 20, stk. 1, at kun nødvendige omkostninger må indregnes i varmeprisen.

    Forsyningstilsynet fører tilsyn og afgør allerede i dag hvilke udgifter, der må anses for nødvendige. Dette indebærer alle udgifter, inkl. koncerninterne aftaler, og Forsyningstilsynet kan efter § 23 b, stk. 5 og 6 i varmeforsyningsloven pålægge varmeselskabet at tilvejebringe al nødvendig dokumentation.

    Derfor stiller Fors A/S sig undrende over for, at det er nødvendigt at indføre nye regler, hvis formål dækkes af eksisterende lovgivning, og som påfører hele branchen et øget dokumentationskrav.

    Rigsrevisionen har udtalt kritik af Forsyningstilsynets manglende tilsyn med koncerninterne aftaler, men det bør kunne løses i Forsyningstilsynet alene frem for at pålægge hele branchen et øget dokumentationskrav, som i forvejen skal tilvejebringes i tilfælde af tilsyn.

    Skriv kommentar

    Andre klikkede på...